Zespół Szkolno-Przedszkolny w Gończycach

Innowacja pedagogiczna "Co ma ręka do gadania?"

W roku szkolnym 2024/2025 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Gończycach bierze udział w Innowacji pedagogicznej ,,Co ma ręka do gadania? czyli sprawne ręce sprawna mowa” autorstwa logopedy Beaty Król oraz nauczyciela wspomagającego i pedagoga specjalnego Katarzyny Baczewskiej.


Innowacja „ Co ma ręka do gadania, czyli sprawne ręce sprawna mowa” została skierowana do dzieci rozpoczynających naukę w szkole, w oddziale przedszkolnym ,,0 A” oraz dzieci objętych zajęciami rewalidacyjnymi i zajęciami z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu.


Innowacyjność polega na wykorzystaniu w trakcie zajęć terapii pedagogicznej, zajęć rewalidacyjnych i zajęć logopedycznych elementów terapii ręki, gdyż normalizacja funkcjonowania układów odpowiedzialnych za czynności manualne ma bezpośredni wpływ nie tylko na rozwój motoryki małej i dużej, ale i na rozwój mowy.

Podejmowane działania mają służyć profilaktyce i poprawie stanu mowy oraz sprawności ręki.


Realizacja innowacji wpisuje się w jeden z kierunków polityki oświatowej na rok szkolny 2024/2025 - ,, Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy”.


Cele główne:

• wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci przez stymulowanie rozwoju mowy i języka, rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych oraz motorycznych.

• rozwijanie umiejętności z zakresu samoobsługi, rozwoju poznawczego oraz komunikacji,

• usprawnianie motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców, rozwijanie funkcji percepcyjno-motorycznych.


Zajęcia logopedyczne i zajęcia terapii pedagogicznej oraz zajęcia rewalidacyjne będą wzbogacone elementami terapii ręki w postaci:

• masażu dłoni,

• ćwiczeń stabilizacji centralnej - brzucha i grzbietu,

• ćwiczeń rozruchowych - obręczy barkowej i stawu ramiennego,

• ćwiczeń manualnych- łokcia i nadgarstka,

• ćwiczeń manipulacyjnych - śródręcza i palców,

• ćwiczeń rozluźniających - rozciąganie, relaksacja. ćwiczeń ruchów precyzyjnych (przydatnych do trzymania narzędzia pisarskiego);

• ćwiczeń przedramion, nadgarstków,

• ćwiczeń postawy ciała przygotowujących do pracy stolikowej,

• ćwiczeń percepcji czuciowej,

• ćwiczeń percepcji wzrokowej,

• ćwiczeń rozwijających grafomotorykę.


Na zajęciach z elementami terapii ręki dzieci wykonują zróżnicowane ćwiczenia między innymi manualne usprawniające śródręcze i palce takie jak lepienie z plasteliny, wydzieranie z bibuły, przyklejanie. Ćwiczenia stabilizacji centralnej takie jak chodzenie po linii, przysiady czy turlanie piłki od góry do dołu po ścianie. Istotne jest również dbanie o rozwijanie umiejętności poznawczych takich jak rysowanie lustrzanego odbicia, czy układanie sekwencji oraz rozwijanie chwytu pęsetkowego poprzez umieszczanie kulek w odpowiednim kolorze i kolejności w menzurkach za pomocą szczypców. Dzieci moją okazje rozwijać umiejętności z zakresu grafomotoryki oraz sprawność palców poprzez wycinanie nożyczkami, wyklejanie, malowanie palcami, wyścigi palców po stole, przypinanie i zdejmowanie spinaczy raz jedną raz drugą ręką. Wykorzystywane są również ćwiczenia manualne rozwijające sprawność łokcia i nadgarstka poprzez między innymi owijanie wstążki wokół butelki. 


 Innowacja pedagogiczna "Co ma ręka do gadania?" Innowacja pedagogiczna "Co ma ręka do gadania?" Innowacja pedagogiczna "Co ma ręka do gadania?" Innowacja pedagogiczna "Co ma ręka do gadania?" Innowacja pedagogiczna "Co ma ręka do gadania?"


Dzień tolerancji

Z okazji przypadającego na 16 listopada Międzynarodowego Dnia Tolerancji dzieci z grupy "Motylki" miały okazję porozmawiać na temat bycia tolerancyjnym. 5-latki miały za zadanie ułożyć rozsypankę wyrazową w formie dekodowania, następnie poznały słowa oznaczające bycie tolerancyjnym i wzięły udział w prezentacji opowiadania "Smok Josh". Na koniec wszystkie dzieci wspólnie stworzyły plakat promujący dzień tolerancji. 


Dzień tolerancji


Święto Niepodległości

12 listopada grupy Pszczółek, Biedronek i Motylków wraz z Paniami przygotowały program artystyczny upamiętniający Święto Odzyskania przez Polskę Niepodległości. Na wydarzenie został zaproszony Pan dyrektor Marcin Maraszek.

Podczas występu nie zabrakło symboli narodowych: hymn polski, flaga biało-czerwona oraz godło Polski. Przedszkolaki odśpiewały "Mazurek Dąbrowskiego" a także wyrecytowały "Katechizm polskiego dziecka" Władysława Bełzy. Celebracja święta narodowego w na etapie przedszkolnym jest bardzo ważne, ponieważ uczy dzieci patriotyzmu już od najmłodszych lat. Święto NiepodległościŚwięto NiepodległościŚwięto NiepodległościŚwięto NiepodległościŚwięto Niepodległości



Biedronki i Pszczółki świętują Dzień Postaci z Bajek


Biedronki i Pszczółki świętują Dzień Postaci z BajekBiedronki i Pszczółki świętują Dzień Postaci z BajekBiedronki i Pszczółki świętują Dzień Postaci z BajekBiedronki i Pszczółki świętują Dzień Postaci z BajekBiedronki i Pszczółki świętują Dzień Postaci z BajekBiedronki i Pszczółki świętują Dzień Postaci z Bajek


PRZEDSZKOLAKI ODWIEDZAJĄ GROBY ŻOŁNIERZY

1 listopada obchodzimy Dzień Wszystkich Świętych. Jest to dla nas Polaków czas szczególny, w którym wspominamy tych, którzy odeszli, zastanawiamy się nad przemijaniem i sensem naszego życia. W związku z tym istotne jest, aby dziecko wiedziało jaki jest sens i znaczenie tego święta. Dlatego 31 października wszystkie przedszkolaki wybrały się na cmentarz. Celem wizyty było oddanie hołdu poległym żołnierzom, a także zapalenie zniczy i chwila zadumy. W ten sposób przedszkolaki uczciły pamięć żołnierzy poległych w obronie naszego kraju. Dla przedszkolaków takie wyjścia to pierwsze lekcje historii i kształtowania szacunku do własnego kraju.

Strona
123456789
z 9