Innowacja pedagogiczna "Co ma ręka do gadania?"
W roku szkolnym 2024/2025 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Gończycach bierze udział w Innowacji pedagogicznej ,,Co ma ręka do gadania? czyli sprawne ręce sprawna mowa” autorstwa logopedy Beaty Król oraz nauczyciela wspomagającego i pedagoga specjalnego Katarzyny Baczewskiej.
Innowacja „ Co ma ręka do gadania, czyli sprawne ręce sprawna mowa” została skierowana do dzieci rozpoczynających naukę w szkole, w oddziale przedszkolnym ,,0 A” oraz dzieci objętych zajęciami rewalidacyjnymi i zajęciami z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu.
Innowacyjność polega na wykorzystaniu w trakcie zajęć terapii pedagogicznej, zajęć rewalidacyjnych i zajęć logopedycznych elementów terapii ręki, gdyż normalizacja funkcjonowania układów odpowiedzialnych za czynności manualne ma bezpośredni wpływ nie tylko na rozwój motoryki małej i dużej, ale i na rozwój mowy.
Podejmowane działania mają służyć profilaktyce i poprawie stanu mowy oraz sprawności ręki.
Realizacja innowacji wpisuje się w jeden z kierunków polityki oświatowej na rok szkolny 2024/2025 - ,, Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy”.
Cele główne:
• wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci przez stymulowanie rozwoju mowy i języka, rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych oraz motorycznych.
• rozwijanie umiejętności z zakresu samoobsługi, rozwoju poznawczego oraz komunikacji,
• usprawnianie motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców, rozwijanie funkcji percepcyjno-motorycznych.
Zajęcia logopedyczne i zajęcia terapii pedagogicznej oraz zajęcia rewalidacyjne będą wzbogacone elementami terapii ręki w postaci:
• masażu dłoni,
• ćwiczeń stabilizacji centralnej - brzucha i grzbietu,
• ćwiczeń rozruchowych - obręczy barkowej i stawu ramiennego,
• ćwiczeń manualnych- łokcia i nadgarstka,
• ćwiczeń manipulacyjnych - śródręcza i palców,
• ćwiczeń rozluźniających - rozciąganie, relaksacja. ćwiczeń ruchów precyzyjnych (przydatnych do trzymania narzędzia pisarskiego);
• ćwiczeń przedramion, nadgarstków,
• ćwiczeń postawy ciała przygotowujących do pracy stolikowej,
• ćwiczeń percepcji czuciowej,
• ćwiczeń percepcji wzrokowej,
• ćwiczeń rozwijających grafomotorykę.
Na zajęciach z elementami terapii ręki dzieci wykonują zróżnicowane ćwiczenia między innymi manualne usprawniające śródręcze i palce takie jak lepienie z plasteliny, wydzieranie z bibuły, przyklejanie. Ćwiczenia stabilizacji centralnej takie jak chodzenie po linii, przysiady czy turlanie piłki od góry do dołu po ścianie. Istotne jest również dbanie o rozwijanie umiejętności poznawczych takich jak rysowanie lustrzanego odbicia, czy układanie sekwencji oraz rozwijanie chwytu pęsetkowego poprzez umieszczanie kulek w odpowiednim kolorze i kolejności w menzurkach za pomocą szczypców. Dzieci moją okazje rozwijać umiejętności z zakresu grafomotoryki oraz sprawność palców poprzez wycinanie nożyczkami, wyklejanie, malowanie palcami, wyścigi palców po stole, przypinanie i zdejmowanie spinaczy raz jedną raz drugą ręką. Wykorzystywane są również ćwiczenia manualne rozwijające sprawność łokcia i nadgarstka poprzez między innymi owijanie wstążki wokół butelki.