Zespół Szkolno-Przedszkolny w Gończycach
Archiwum  > Aktualności > 2022 / 2023 > Strona > 20

Obrazy inspirowane muzyką

Uczniowie klasy 0 „B” w ramach zajęć plastycznych wykonali prace inspirowane treścią oraz brzmieniem utworów muzycznych „Jesienne skarby” , „Jesienią w parku” oraz „Zbieramy grzyby”.

Elżbieta Czarnecka

Obrazy inspirowane muzykąObrazy inspirowane muzykąObrazy inspirowane muzykąObrazy inspirowane muzykąObrazy inspirowane muzykąObrazy inspirowane muzykąObrazy inspirowane muzykąObrazy inspirowane muzykąObrazy inspirowane muzykąObrazy inspirowane muzyką

„ Pamiętamy o naszych bohaterach”

Dnia 28 października 2022 r. harcerze pod opieką drużynowej Barbary Boryń i przybocznej Agnieszki Zadrożnej udali się w godzinach wieczornych na miejscowy cmentarz w Gończycach. W ciszy pomodliliśmy się przy grobach naszych bohaterów i zapaliliśmy znicze. Wszyscy harcerze mieli możliwość przećwiczenia zmiany warty, którą będą pełnili przy grobach żołnierskich 1 listopada.

B. Boryń, A. Zadrożna

„ Pamiętamy o naszych bohaterach”„ Pamiętamy o naszych bohaterach”„ Pamiętamy o naszych bohaterach”„ Pamiętamy o naszych bohaterach”„ Pamiętamy o naszych bohaterach”„ Pamiętamy o naszych bohaterach”

ODWIEDZAMY GROBY…

W dniu 26.10.2022 r. klasy 0„a” i 0„b” wraz ze swoimi wychowawcami wybrały się na pobliski cmentarz. Dzieci odwiedziły Groby Żołnierzy. Zgodnie z polską tradycją zapaliliśmy symboliczne znicze i złożyliśmy wiązankę w dowód naszej pamięci i szacunku. Nasz pobyt na cmentarzu zakończyliśmy minutą ciszy. Sprzyjająca aura pogodowa sprawiła, iż wycieczka udała się, a uczniowie wrócili do szkoły zadowoleni z dobrze wypełnionego obowiązku.

Dziękujemy rodzicom za pomoc i współpracę.

E. Czarnecka

K. Szopa

ODWIEDZAMY GROBY…ODWIEDZAMY GROBY…ODWIEDZAMY GROBY…ODWIEDZAMY GROBY…

Konkurs Piosenki Patriotycznej

W naszej szkole odbyła się kolejna edycja Konkursu Piosenki Patriotycznej. Głównym celem konkursu było rozbudzanie w sercach młodego pokolenia miłości do ojczystej ziemi, do regionu i miejscowości w której żyjemy. To także doskonała okazja dla uczniów do rozwijania swoich zdolności muzycznych i zaprezentowania ich przed publicznością. W przeglądzie wzięli udział soliści w kategoriach wiekowych – klasy I-III oraz IV-VI.

Do gminnego etapu zakwalifikowali się:

Kategoria kl. I - III

Białecka Laura, Sowiński Krystian, Sobol Paula

Kategoria kl. IV-VI

Zając Hanna, Lis Oliwia, Dybcio Ewelina

Gratulujemy wszystkim uczestnikom odwagi, uzyskanych sukcesów i zachęcamy do dalszego udziału w konkursach.

Konkurs Piosenki PatriotycznejKonkurs Piosenki PatriotycznejKonkurs Piosenki Patriotycznej

Wycieczka do Niepokalanowa i Częstochowy

W dniach 17 – 18 października 2022 roku – uczniowie klas Va, Vb, VIa i VIb pod opieką ks. Proboszcz Jana Spólnego, Pani Grażyny Pogorzelskiej, ks. Łukasza Rodzosia i Pan Bogdana Maraszka udali się na wycieczce do Niepokalanowa i Częstochowy. Obok aspektu duchowo-religijnego, celem wycieczki było zwiedzanie i szersze zapoznanie się z klasztorem jasnogórskim i jego bogatą historią, pielgrzymowanie śladami św. Maksymiliana Kolbego – męczennika, aby znaleźć się bliżej Boga i ludzi oraz przygotowanie uczniów do świadomego, aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu religijnym, kulturalnym i społecznym.

1 dzień - Niepokalanów

Będąc w Niepokalanowie zobaczyliśmy dwa sanktuaria Bazylikę oraz kaplicę św. Maksymiliana. Przed wejściem do Bazyliki na uwagę zasługuje pomnik kardynała Stefana Wyszyńskiego. W wyposażeniu kościoła obejrzeliśmy ambonę z kararyjskiego marmuru, a także ołtarze: św. Franciszka i św. Antoniego z Padwy oraz figurę Matki Bożej w prezbiterium, a obok kaplica św. Maksymiliana Marii Kolbego. Pielgrzymów przyciągają kolorowe, misterne mozaiki ilustrujące życie i męczeństwo św. Maksymiliana Kolbe.

Odwiedziliśmy Muzeum św. Maksymiliana Kolbe, które zajmuje trzy różne sale tematycznie, przedstawiające Niepokalanów polski i japoński, liczne wydawnictwa, akcje, ruchy, misje japońskie, afrykańskie, ameryki południowej. Muzeum w Niepokalanowie spełnia dydaktyczny cel, o czym świadczą zapisy zwiedzających w „Księdze pamiątkowej”, którzy wychodzą z wystawy wzbogaceni duchowo i umysłowo.

Następnym obiektem zwiedzania była stara Kaplica, która jest kolebką klasztoru. To najstarszy budynek w klasztorze, w tej kaplicy modlił się święty, tu odprawiał Msze święte, głosił konferencje, tu bracia składali śluby zakonne przy zakrystii można zobaczyć pierwszą celę św. Maksymiliana, w której mieszkał od założenia Niepokalanowa w 1927r. aż do 1930r.

Uczestniczyliśmy w Misterium Męki Pańskiej.

Obejrzeliśmy Panoramę Tysiąclecia, założoną dla upamiętnienia Tysiąclecia Chrztu Polski. Panorama cieszy się dużym zainteresowaniem zwiedzających. Śpiewy religijne i historyczne, odpowiednio dobrane postacie, począwszy od Piastów aż po Jana Pawła II oraz interesujące komentarze dotyczące dziejów naszego narodu na przestrzeni stuleci, dały niezwykły efekt tworząc atrakcyjną całość.

2 dzień - Częstochowa

Pierwszym punktem wycieczki było przybliżenie historii klasztoru, omówienie aspektów związanych z architekturą oraz funkcją poszczególnych budynków znajdujących się w granicach obiektu. Wycieczka zaczęła się przy pomniku kardynała Stanisława Wyszyńskiego. Po przybliżeniu postaci kardynała, zatrzymaliśmy się przy bramach jasnogórskich (Bramie Lubomirskich oraz Bramie Wałowej), omawiając ich historię. Zwiedziliśmy  budynki klasztorne. Na początku udaliśmy się do bazyliki, gdzie w ciszy i spokoju podziwialiśmy piękno zachowanych elementów architektonicznych.

Po dokładnym zwiedzeniu bazyliki wraz z przylegającymi kaplicami odbyliśmy krótką modlitwę, której przewodniczył ks. Proboszcz Jan Spólny. Następnie przeszliśmy do Sali Rycerskiej i „przybudówki” nad Kaplicą Matki Bożej, gdzie znajduje się cykl 18 obrazów, „Golgota Jasnogórska” autorstwa wybitnego malarza Jerzego Dudy-Gracza.

W dalszej części zwiedziliśmy dwa muzea - Arsenał oraz Muzeum 600-lecia.

W muzeach tych mogliśmy obejrzeć rekwizyty związane z historią klasztoru, działalnością kulturalno-społeczną Paulinów oraz kultem Matki Boskiej Częstochowskiej. Na zakończenie przeszliśmy do Skarbca, gdzie znajduje się najstarsza część ekspozycji muzealnej na Jasnej Górze. W Skarbcu wśród eksponatów mogliśmy podziwiać wyroby złotnicze i jubilerskie z wykorzystaniem różnorodnych kamieni szlachetnych, sprzęt liturgiczny tj: naczynia i szaty liturgiczne, czy lichtarze. W Skarbcu umieszczone są także wota papieży, kardynałów, polskich królów oraz przedstawicieli szlachty.

O godzinie 21 udaliśmy się na Apel Jasnogórski.

Wycieczka na Jasną Górę przybliżyła nam niezwykłą wartość tego miejsca, zarówno pod względem religijnym, jak i historycznym. Klasztor Jasnogórski, który tyle razy jako obiekt dobrze nam znany mijamy bez większej refleksji,

w istocie kryje wiele tajemnic i ciekawostek, które warto zgłębić, wertując jego historię. Bo przecież, to co jest nam bliskie, to co należy do naszej „Małej Ojczyzny”, powinniśmy dogłębnie poznać.